29 ian. 2012

Formare pilot în sandwork expresiv



În 2011 am înfiinţat Asociaţia LAPIS în scopul promovării terapiei analitice, terapiei sandplay şi a sandwork expresiv, adică a folosirii extinse a sandplay în cadrul grupurilor de copii sau persoane vulnerabile social şi economic.
Sandwork-expresiv nu este o psihoterapie deoarece:

- persoana care asistă copilul se numeste facilitator, si poate fi şi altceva decat psiholog, de exemplu, asistent social, pedagog, voluntar
- facilitatorul nu intervine cu nimic in jocul copilului, asistă la jocul expresiv al coplului fără a interveni verbal sau non verbal, şi fără a face interpretari
- totul se petrece în grup, spaţiul fiind nu unul terapeutic (cabinet, spital, etc) ci spaţiul curent (sala de sport, sala de clasă a şcolii, grădiniţei)
- sandwork expresiv este o metodă special concepută de asistenţă sufletească pentru grupuri de copii din comunităţile vulnerabile, care nu au acces la servicii clasice de psihoterapie individuală plătită,
- sandwork expresiv are ca scop să dea posibilitatea câtor mai multi copii să se exprime prin sandwork, se lucrează un numar prestabilit de sesiuni, care se comunica dinainte copiilor.
- sandwork expresiv se bazează 100% pe bază de voluntariat, facilitatorii nefiind plătiţi.

Sandwork expresiv poate fi interesantă ca metodă de explorare a aspectelor terapeutice profund jungiene sau care aparţin terapie sandplay implicate in procesul expresiv in nisip al copiilor. IAAP a dedicat o sesiune plenara pentru congresul anual 2013 acestui procedeu. Sandwork expresiv poate fi folosit ca unealtă pentru cei aflaţi în formare sau care sunt deja terapeuţi.
Pariul sandwork este că potenţialul psihic al copilului se poate dezvolta chiar şi numai prin prezenţa unui facilitator empatic, cu ajutorul nispului şi figurinelor, nefiind nevoie de intervenţia sau interpretarea unui terapeut format, de un proces terapeutic costisitor şi de lungă durată, fiind mai ales pentru copii din comunităţile defavorizate o şansă.
Dorim astfel să folosim potenţialul terapiei sandplay în România, nu numai în cabinet, pentru copii şi adulţii care îşi permit să plătească şedinţele de terapie, ci şi în cadrul mai multor proiecte de asistenţă prin sandwork expresiv dedicate copiilor din comunităţi defavorizate, împreună cu Eva Pattis Zoja şi împreună cu psihologii voluntari şi cu instituţiile care doresc să ne găzduiască.

Primul proiect a fost demarat la Centrul de Plasament şi de Zi „Sf. Macrina” din Bucureşti şi constă în formarea gratuită a 10 facilitatori dintre care 9 psihologi şi în oferirea gratuită de suport terapeutic pentru 13 copii. Toţi facilitatorii formaţi vor avea ocazia să continue să aplice metoda sandwork în alte proiecte similare în alte locaţii şi cu alte instituţii interesate.



Fără a fi o formare de bază în psihoterapie analitică sau sandplay, formarea în sandwork oferă un fundament minim esenţial, 30 de ore de formare teoretică şi acces la studii de caz, un scurt proces personal de tip sandplay, posibilitatea de a lucra cu copiii aflaţi în situaţii dificile şi şedinţe de asistenţă pentru facilitatori.
Formatorii sandwork sunt membri ai Asociaţiei Internaţionale de Sandwork Expresiv-IAES, şi în acelaşi timp terapeuţi cu un grad înalt de pregătire profesională, membri formatori ai IAAP sau ISST care au o bună cunoaştere a psihologiei analitice şi a sandplay-ului jungian.

Intenţia sandwork este accesul universal al copiilor din comunităţile vulnerabile la a-şi exprima potenţialul sufletesc prin intermediul sandwork. De aceea formarea de formatori şi de facilitatori sandwork se va face gratuit, participarea la formare fiind „plătită” prin servicii de sandwork expresiv voluntar pentru copiii din comunităţi vulnerabile.

Sandwork expresiv este o metodă care nu este axată pe interpretare şi este o metodă prin care fiecare copil are posibilitatea de a se exprima creativ în nisip, într-un cadru liber şi protejat, fiind însoţit de un facilitator, în cadrul unui setting de grup, sub supervizarea unui formator.
Sandwork expresiv nu este o metodă de diagnostic, şi nici proiectivă, este o metodă “minimalistă” de sprijin sufletesc situată între psihoterapie şi joc. Fiind o metodă non-verbală şi bazându-se pe imagini este dedicată în special copiilor şi poate fi adaptată în diverse culturi şi aplicată în contexte sociale şi economice vulnerabile.

Spre deosebire de procesele terapeutice de profunzime de lungă durată din terapia sandplay sau terapia analitică, procesul sandwork expresiv are o durată fixă cuprinsă între 2 si 4 luni, în sedinte de aproximativ o oră, o dată pe săptămână. În şedinţe, copiilor li se oferă un spaţiu liber şi protejat pentru a crea o lume într-o cutie cu nisip, utilizând miniaturi. Poate fi uimitor ce procese intense se desfăşoară în acest interval limitat de timp – poate fi comparat cu scurtele primăveri sau veri polare sau cu explozia de viaţă în cazul ploilor în deşert. Sufletul pare sa ştie cum să utilizeze optim numărul de şedinţe pe care le are la dispoziţie, cât de mult sa se deschidă şi cum sa isi protejeze rezultatele obţinute.

Sandwork se poate utiliza în situaţii vulnerabile din punct de vedere psiho-social, în cazul dezastrelor naturale: cutremure, inundaţii, în situaţii de maltratare, abuz, neglijenţa copiilor sau lipsa stimulilor pentru dezvoltare, în centre pentru protejarea şi îngrijirea copiilor şi tinerilor, în tabere de refugiaţi. Sandwork expresiv s-a dovedit eficient în traume psihice (stres post-traumatic). De cele mai multe ori trauma (evenimentul traumatizant) nu poate fi verbalizata, însă poate fi exprimată în imagini cu scopul de a se evita retrăirea traumei.

Dacă rădăcinile sandplay sunt Margaret Lowenfeld, pediatru, inventatoarea World Technique, care se bazează pe comunicarea non-verbală, foloseşte mici jucării şi o cutie cu fund albastru şi aplică toate acestea într-o clinică pentru copii într-un cartier de muncitori din Londra, Carl Gustav Jung, psihanalist elveţian, care dezvoltă conceptele de inconştient colectiv, arhetipuri şi autoreglarea stărilor psihice şi Dora Kalff, psihoterapeut, discipol al lui C. G. Jung, care o cunoaşte pe Margaret Lowenfeld în 1958, teoretizează şi dezvoltă “Terapia prin Sandplay”, ca terapie individuală pentru copii şi adulţi, sandwork recuperează ideile lansate de Freud, în septembrie 1918, la Congresul de psihanaliză de la Budapesta, şi anume “simţul social” al psihanalizei, idee materializată la Berlin în 1920 sub forma primei “clinici gratuite”. Psihanaliştii participau la această iniţiativă cu o cincime din timpul lor.

Similar, terapeuţi formaţi în psihanaliză jungiană şi terapie sandplay au dezvoltat o aplicaţie de grup pentru contextele sociale vulnerabile, în care şi formarea şi participarea la activitatea cu copii se bazează în întregime pe voluntariat şi anume Sandwork Expresiv – www.sandwork.org


Printre proiectele Sandwork realizate se numără:

-Africa de Sud: Munsieville, mahalale Johanesburg (Soul City) şi închisori pentru minori din Bossasa, 100 de copii şi 10 voluntari instruiţi
-China: cutremurul din provincial Sechuan 2008. 100 de copii trataţi şi 200 de voluntari instruiţi, ulterior Sandwork a fost introdus în 15 orfelinate din toată ţara
-Tibet: cutremurul din Yushu, 2010. 100 de copii trataţi şi 20 de voluntari instruiţi. Sandwork este introdus în 3 noi orfelinate
-Columbia: Bogota: 22 de copii ajutaţi, 6 terapeuţi şi 14 facilitatori formaţi / instruiţi

Deşi nu sunt uşor de evaluat, printre schimbările observate la copiii participanţi la Sandwork se numără următoarele :
-de la apatie / pasivitate la curiozitate şi capacitate de joc
-de la izolare emoţională la interes pentru ceilalţi
-de la agresivitate la comportament mai reflexiv
-îmbunătăţirea rezultatelor şcolare (în orfelinatele din China, 85% dintre copii şi-au îmbunătăţit rezultatele şcolare, conform evaluării profesorilor)
-creşterea gradului de atenţie
-o mai bună relaţie cu propriul corp
-îmbunătăţirea anumitor patologii psihosomatice
-creşterea creativităţii şi a vitalităţii copiilor.

De ce trebuie implementată Sandwork în instituţiile responsabile cu protecţia copilului?
-se bazează pe joc, ca activitate naturală pentru copii
-permite ca această activitate să fie realizată de asistenţi empatici, care nu trebuie să fie neapărat psihoterapeuţi

Cum se lucrează la acest proiect în cadrul instituţiilor?
-se incepe cu un proces de formare teoretică şi practică cu lucrători de la instituţiile respective, care vor avea rolul de asistenţi empatici în jocul copiilor
-formarea include activităţi cu grupuri de 2 – 20 copii pe o perioadă de 2-4 luni sub coordonarea formatorilor acreditaţi
-Sandwork poate fi ulterior reluat în cadrul instituţiei, cu grupuri noi pentru facilitatorii formaţi.

Costuri pentru implementarea iniţială
-30 ore de formare teoretică şi experienţa personală a 12-16 facilitatori
-320 ore de activitate cu 20 de copii, cu o frecvenţă de o oră pe saptamana pentru fiecare copil, pe o perioadă de 16 săptămâni
-40 ore de acompaniere de-a lungul activităţilor de lucru cu copiii, de către unul sau mai mulţi formatori acreditaţi
-Materiale didactice şi logistice necesare
-cutii cu nisip şi materiale de joc pentru copii (miniaturi, nisip, etc.) –
-spaţiu închis pentru formarea facilitatorilor şi pentru lucrul cu copiii
-retroproiector şi ecran.

Eva Pattis este născută în 1952, este psiholog clinician, analist jungian membru ÖGAP (Österreichische Gesellschaft für Analytische Psychologie), AGAP (Association of Graduate Analytical Psychologists), CIPA (Centro Italiano Psicologia Analitica), NYAAP (New York Association for Analytical Psychology), şi terapeut sandplay membru ISST (International Society for Sandplay Therapy).
Predă la Institul C. G. Jung, Zürich, la Fundaţia C.G. Jung , New York, la ÖGAP, Vienna. A practicat terapia în Vienna şi Bolzano/Bozen (1980-85), în Milano (1985 -2002 şi din 2002 până în prezent), în New York (2000-2002). Lucrează actualmente în Africa de Sud, China şi Colombia la validarea unui proiect în Sandplay Expresiv, ajutând copii neglijaţi în zone unde psihoterapia nu este disponibilă.
Are următoarele cărţi publicate: Abortion. Loss and Renewal in the Search for Identity (1997), London & New York: Routledge; Sandplay Therapy: The Treatment of Psychopathologies (ed.) (2002) Einsiedeln, CH: Daimon. Sandplay Therapy in Vulnerable Communities, Routledge 2011.

Niciun comentariu: